Special Education

Miért fontos, hogy szakmailag hiteles legyen a gyógypedagógus? Nagyon egyszerű és rövid válaszom van erre: azért, mert a hitelesség hozza meg számára a tiszteletet és a bizalmat. Erre azért van szükség, mert a hatékony gyógyítva nevelés elképzelhetetlen a szülők támogatása és közreműködése nélkül. Ezt viszont csak az a gyógypedagógus kapja meg, akit tisztelnek és akiben megbíznak. 

Van néhány alapvető viselkedési forma, amely növeli a gyógypedagógus szakmai hitelességét kollégái és a szülők szemében is. 

1. Rendszeretet. Tantermed legyen tiszta, ízlésesen berendezett és díszített. Az se árt, ha ragaszkodsz a tisztasághoz. A polcokon, de a zárt szekrényekben is legyen rend. Ha valamilyen szakmai anyagot kérnek tőled, pár pillanaton belül tudd elővenni, ne kelljen órákig keresgélni, turkálni a fiókokban, szekrényekben. A gyerekektől is követeld meg, hogy a már nem használt tanszereket, játékokat tegyék a helyükre! A rendezett tanulási környezet profi szakembert feltételez. 

2. Megjelenés. Légy egyszerűen és praktikusan felöltözve, ha dolgozol! Kerüld a feltűnő ruhákat, nem kell az utolsó divat szerint öltözködni! Túl sokat láttató vagy sejttető ruhadaraboknak nincs helye a tanteremben. Hajszíned, sminked, ékszereid ne legyenek feltűnőek vagy nevetségesek! Ha a gyerekektől elvárod, hogy váltócipőt viseljenek a teremben, te is hordj váltócipőt! Ha a gyerekeknek védőruhát kell fölvenni pl. a festéshez, akkor te is vegyél föl egy köpenyt! 

3. Tervezés. Minden napra legyen terved, légy fölkészült! Nyáron tanulmányozd a rád vonatkozó tantervet, kerettantervet vagy helyi tantervet! Ennek alapján írj minden tanított tárgyhoz saját tanmenetet! Ez az egész tanévre szóló tervezés nem teszi fölöslegessé a napi készülést. Persze nem kell olyan óravázlatot írni, mint a zárótanításodra, de néhány pontban írd le, hogy mit akarsz előadni, mire akarod rávenni a gyerekeket és hogyan fogod értékelni a produkciókat. A házi feladatot is tervezni kell, mégpedig úgy, hogy illeszkedjék a tanóra anyagához. Sokkal könnyebb úgy vezetni a csapatot, ha tudod, hová akarsz eljutni. 

4. Fejlődés. Minden tanárnak folyamatosan tanulnia, fejlődnie kell. Légy nyitott mások ötleteire, módszereire! Próbáld ki őket, hátha neked is bejön! Olvass szakirodalmat, akár újonnan megjelenő főiskolai jegyzeteket, akár szakmai folyóiratokat! Ha lehetőséged van rá, menj el szakmai konferenciákra, kerekasztal-beszélgetésekre is. A kötelező továbbképzést is használd ki okosan! Tudd, hogy mi érdekel, milyen tudásra szeretnél szert tenni! Érdeklődj, nézz utána, hol tanítják azt, ami igazán érdekel! 

5. Kommunikáció a szülőkkel. A legfontosabb és a legnehezebb feladat. Mindannyian tudjuk, hogy nem egyszerű, de kikerülhetetlen a szülőkkel való beszélgetés. Ahol a szülő elvárja a tapintatot és az őszinteséget. Ez a két dolog néha mintha kizárná egymást. Mégis meg kell oldani. A szülőkkel következetesnek kell lennünk, mint a gyerekekkel, ugyanakkor mindenképpen meg kell adni azt a tiszteletet, amit jogosan elvárhat egyik ember a másiktól. Se lekezelően, se kioktatóan nem szabad beszélni velük, és indulataidat se éreztesd. A kommunikáció írásbeli formáinak (szöveges értékelés, beírás az üzenő füzetbe stb.) legyen kifogástalan a külalakja. A mondanivalóra és a stílusra pedig ugyanazok a szabályok érvényesek, amiket a személyes beszélgetéseknél írtam. 

© 2014 Kamalasz Bt. Minden jog fentartva.